نصب آسانسور 0 تا100 

 

طراحی آسانسور

 

طراحی آسانسور

 - مراحل طراحی آسانسور:

برای نصب هر آسانسور قطعا در ابتدا  مراحل طراحی آسانسور و آنالیز مراحل نصب آسانسور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نصابان آسانسور باید همیشه این مورد را مد نظر داشته باشند تا زمان خود و هم زمان مشتری را تلف نکنند.

 

 

شرح مراحل طراحی و نصب آسانسور

 در حالت کلی می توان مراتب نصب و راه اندازی یک آسانسور را به صورت زیر بیان کرد

  1. دیدن محل پروژه و بررسی آن
  2. برآورد قطعات مورد نیاز
  3. بستن قرارداد با مالک ساختمان
  4. نقشه کشی  (چاه و آهن کشی و...)
  5. آماده سازی چاه آسانسور
  6. نصب تجهیزات مکانیکی
  7. نصب تجهیزات الکتریکی آسانسور
  8. تست ابتدایی و راه اندازی
  9. بازرسی و اخذ تاییدیه استاندارد آسانسور

 

 توضیحات قسمت های 1و2و3 :»

هنگامی که به محل پروژه می رویم باید مراتب زیر را در نظر بگیریم:

  •  نوع ساختمان تجاری و مسکونی

  •  تعداد طبقه یا توقف

  •  تعداد واحد های هر طبقه

  • طبقات بدون ترافیک و طبقات پرجمعیت

  • طبقات بدون ترافیک

  • ارتفاع هر طبقه از ساختمان

  • محاسبه دقیق طول مسیر رفت و آمد کلی آسانسور در ساختمان

  • برآورد کل جمعیت ساختمان

  • برآورد جمعیت ساختمان در زمان بالا و پایین ترافیکی

  • برآورد زمان انتظار برای سرویس دهی آسانسور

  • برآورد قطعات آسانسور لازم برای ساختمان مذکور با توجه به نوع سرویس دهی لازم در آسانسور آن ساختمان

  •  پس از آن با برآورد قیمت قطعات مورد نیاز هزینه کل نصب و قطعات را ارائه می کند

 

  توضیحات قسمت 4 :»

با تهیه اندازه چاه آسانسور و ارتفاع و غیره نقشه های مناسب را تهیه می کنیم :

مشخص نمودن ابعاد دقیق موتورخانه مانند طول و عرض و ارتفاع و غیره به همراه تعیین محل دقیق آن

مشخص کردن ابعاد دقیق کابین آسانسور با توجه به نوع چاهک و ظرفیت کابین و دیگر پارامترها و همچنین حالت یک درب یا دو دربتعیین کردن نوع آلیاژ درب طبقات و درب کابین بهمراه ابعاد دقیق آنها

مشخص کردن ابعاد دقیق قاب وزنه تعادل و تعیین محل دقیق قرارگیری آن در نقشه آسانسور و همچنین نوع آلیاژ وزنه های درون آن

مشخص نمودن ابعاد دقیق چاه و چاهک آسانسور مانند عرض و طول و عمق و مسیر

مشخص کردن محل قرار گیری تجهیزات مربوط به نصب آسانسور در نقشه آسانسور

مشخص کردن محل وارد شدن نیروهای اصلی به نقاط اصلی و مهم چاه آسانسور برای تقویت کردن چاه آسانسور در آن نقاط

مشخص کردن محل دقیق قرار گیری درب طبقات با ذکر اندازه و فواصل بین لته های در و اطراف

تعیین دقیق نحوه سیم کشی های لازم برای برق سه فاز و مسیرهای دقیق کابل کشی برای بخش های مهم چاه آسانسور و موتورخانه آسانسور

مشخص نمودن دقیق نحوه بتون ریزی کف چاه آسانسور و مشخص کردن محل قرارگیری بافرها در انتهای چاه آسانسور

 

 مراحل کلی نصب زیرا به صورت زیر بیان می‌کنیم:

 

مرحله اول: پی ریزی و آماده سازی کف چاه آسانسور و بتون ریزی کف چاه آسانسور

مرحله دوم:  نصب سازه فلزی چاه آسانسور و آهن کشی چاه آسانسور و نصب ریل ها و دیوار کشی اطراف چاه آسانسور

مرحله سوم: ایجاد موتورخانه آسانسور و عملیات نصب آن

مرحله چهارم: دیوار چینی اطراف درب طبقات و آماده سازی مکان نصب درب طبقات آسانسور

مرحله پنجم: کابل کشی و سیم کشی و نصب تابلو برق سه فاز آسانسور

مرحله ششم: آرماتور بندی و بتون ریزی سقف بتونی بالای چاه آسانسور

 

 برای آماده سازی چاه آسانسور باید مراحل زیر طی شود:

 

پی ریزی و بتون ریزی کف چاه آسانسور

برای اینکار باید فاصله عمودی از کف چاه آسانسور تا کف اولین توقف آسانسور را مد نظر داشته باشیم که این فاصله باید حداقل 2 متر باشد بنبراین باید بتون ریزی کف چاه آسانسور باید طوری باشد که این فاصله حفظ شود. 

همچنین محل نصب ضربه گیرهای کف چاه آسانسور نیز باید بدقت تعیین شود تا ضربه گیرهای زیر کابین و ضربه گیرهای کف قاب وزنه تعادل آسانسور بخوبی نصب گردد که نصب این ضربه گیرها باید طبق نقشه اجرایی آرماتورهای انتظار انجام گردد.

ضمنا در این مرحله باید چاه ارت (Earth) هم نصب شود برای نصب چاه ارت باید یک نقطه ای که حداقل تا 3 الی 4 متر عمق از کف چاه آسانسور داشته و به رطوبت زمین دسترسی دارد موادی مانند نمک یا زغال یا پتاسیم فرو کرد و سیم ارت را به آن وصل نمود. معمولا این کار را در کف چاهک آسانسور انجام می دهند البته می توان از نقطه عمیقی در خارج چاه آسانسور نیز این سیم مربوط به چاه ارت را کشید البته باید طبق دستورالعمل ها باشد.

در مورد بتون ریزی هم باید بتون مگر 10 سانتیمتر و بتون آرمه کف و آرماتور بندی 30 سانتیمتر اجرا شود. البته لازم بذکر است که بتون مگر یا بتون ریگلاژ کف قالب بندی فونداسیون، بتون سبکی است که با سیمان کم، بین 100 تا 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتون تشکیل شده است و بتونی است که در زیر فوندانسیون یک سازه ریخته می شود و معمولا ضخامت آن بین 10 الی 15 سانتیمتر می باشد. چند عدد از مهمترین محاسن این نوع بتون جلوگیری از جذب آب بتون توسط خاک و جلوگیری از نفوذ سیمان به خاک می باشد که برای کف چاه آسانسور این موارد ضروری است.

 

مرحله دوم اجرایی نصب آسانسور

در این مرحله باید بر طبق نقشه آهنکشی و ریل آسانسور کار آهن کشی آسانسور را انجام داد. در این مرحله کارهایی مانند ورق کشی و رابیتس بندی و آجر کشی و کلاف بندی آهن کشی در پشت ستونها و انواع عملیات دیگر با توجه به دستورالعملها انجام گردد.

مرحله سوم اجرایی نصب آسانسور

نصب موتورخانه آسانسور

درب موتورخانه باید حداقل دارای 80 سانتی متر عرض باشداتاق موتورخانه آسانسور باید دارای پنجره تهویه هوا باشد و هواکش قوی در آن نصب گرددتابلو برق سه فاز باید در جایی مناسب در موتورخانه آسانسور نصب گرددکپسول آتش نشانی ضد حریق باید حتما در موتورخانه نصب گردد دمای موتورخانه آسانسور باید کمتر از 40 درجه نگهداشته شودیک قلاب فلزی بادی در روی سقف موتورخانه نصب شود که تحمل وزن حداقل 2000 کیلوگرم را داشته باشد

 

مرحله چهارم اجرایی نصب آسانسور 

در این مرحله باید دیوارچینی دور درب طبقات آسانسور طبق دستورالعمل ها انجام شود.

مرحله پنجم اجرایی نصب آسانسور

در این مرحله باید کار کابل کشی و سیم کشی مربوط به تابلو برق سه فاز انجام گردد برای این کار باید کابل کشی از محل کنتور تا موتورخانه آسانسور انجام شود و همچنین سیم کشی برای نصب چاه ارت آسانسور نیز انجام گردد. ضمنا باید در تابلو برق سه فاز ترموستات برای تنظیم دمای موتورخانه و فن تعبیه شود.

مرحله ششم اجرایی نصب آسانسور

در این مرحله بعد از اینکه عملیات نصب درب و ریل آسانسور به اتمام رسید باید طبق مکانیزم ها و دستورالعمل ها و مشخصات فنی محل نصب ریلها عملیات قالب گذاری آرماتور بندی و بتون ریزی را انجام داد. البته طبیعتا این عملیات با توجه به ظرفیت آسانسور متفاوت است مثلا برای آسانسورها تا 6 نفر ظرفیت 3200 کیلوگرم بتون ریزی لازم است ولی برای آسانسورها تا 8 نفر ظرفیت 3900 کیلوگرم بتون ریزی نیاز است.